Strikke-titt-tei

Det har blitt en liten stund siden sist, hovedsaklig fordi jeg ikke har hatt overskudd til blogging, enda jeg har hatt garn og pinner i hendene stort sett ‘hele tiden’.
Jeg har ikke nevnt det på bloggen tidligere, men jeg har fibromyalgi – noe som gjør at dagene ikke nødvendigvis strekker til på den måten jeg vil de skal gjøre!
Noen dager må det ‘prioriteres hardere’ enn andre.
Strikking fungerer som terapi for min del, og orker jeg ikke annet enn å sitte i sofaen, er ingenting bedre enn at jeg faktisk orker å strikke.
Da føler jeg at jeg i det minste er til noe nytte, selvom oppvaskmaskinen står på kjøkkenet og skriker etter å bli fylt opp.

Jeg har i hvertfall vært ganske produktiv i det siste!
I påska var jeg nede hos familien i Sarpsborg i en hel uke!
Mamma hadde sydd sammen min tofargede Skappel!
Det var jubel i heimen det, meen så hadde det seg slik at jeg følte den ble litt i minste laget for meg.
Jeg hadde sett den for meg litt mer ‘posete’ (tror jeg må bli flinkere til å ‘ta i litt’ når jeg strikker, og ikke prøve å skynde meg så fælt for å få ting ferdig 😉 ).
Det hele endte opp med at vi fant ut (les; meg!) at Skappelen hang penere på mamsen enn på meg selv, så da endte Skappelen opp med ny eier!

Som dere ser har jeg jo også strikket en ‘mini-skappel’ til Lillesøster på snart 7 år! 
Mamma med sin nye Skappel! 😉

Før jeg dro nedover til Sarpsborg hadde jeg nasket med meg, eller, det der kunne høres fryktelig feil ut! Jeg nasket ikke med meg et nøste lysegrått Zpaghetti garn, jeg rasket det med meg – og betalte selvsagt for det! 😉
Bildet ovenfor illustrerer idyllen før det komplette kaos!
Iskaffen ble veltet ut over hele duken ( garnet unnslapp utrolig nok den ‘våte syndflod’!), fordi jeg skulle flytte på iskaffeboksen for å få den med på et bilde…. 
Det medførte at en stk gammelrosa duk måtte til vask, bordet måtte tørkes og jeg hadde nesten ikke noe iskaffe igjen…. Som om ikke ‘ulykken var komplett’ røk selvsagt den nye strikkepinnen tvers av… 

Heldigvis hadde jeg utrustet meg selv med en like diger heklenål, str.10!, og heklet i stedet et kasserolleunderlag!

La opp ca 15 luftmasker og heklet fram og tilbake med fastmasker til jeg følte arbeidet ble stort nok. 
Er fortsatt i ‘lykkerus’ over – ‘tenk at jeg faktisk har lært meg å hekle!!’ 😀

Det ble også en rask tur til frisøren min etter et 7 mnd langt opphold! 
Og jeg ble BLOND igjen! 

Enda mer iskaffe! (Iskaffe i koppen er kos det!, og når den attpåtil er lilla og heter Zero, ja da! 🙂 ..)
Prosjekt ‘sjalsskjerf’ ble påbegynt med noen nøster Drops Fabel som hadde blitt med i bagasjen. 
Mamma fikk brått lyst på det samme, og tro det eller ei – jeg hadde nøster nok til to! 
Jeg er ganske sikker på at jeg hadde med meg minst 1/3 av garnlageret mitt på ‘påskeferien’ min! 
Det er jo umulig å dra i fra noe av garnet, for man vet jo aldri hva man plutselig kan få lyst til å strikke!

Oppskriften fant jeg på Garnstudio, men den skjønte jeg nada av, og strikket heller avsted på frihånd. 
Mamma skulle egentlig strikke sitt selv, men kort oppsummert endte jeg opp med å strikke ferdig hele sjalskjerfet hennes, men vasking og strekking skal ho gjøre selv! 
Jeg drar nedover en liten helg igjen i mai, for å feire bursdagen hennes lørdag 10.mai! 

Og her ser vi ‘lykkelig som liten’, Lillesøster, med hekla lue fra Storesøster i egenvalgte farger, heklet i Drops Baby Merino.
Et nydelig garn å hekle med! 

Minken er trøtt av alt ‘strikkemaset’ til ‘mamma & ‘mormor’! 

Heklet en lue i Dale Cotinga, enkel tråd, i fargene lys beige og burgunder. Den ble om jeg får si det selv lekrere enn man skulle tro! 
En hvit Skappel er på pinnene, og denne skal jammen i meg bli posete! 
Har lagt opp 100 masker på pinne 7, for 80 masker ble altfor snaut for den posete varianten jeg ønsker meg! Jeg har ikke kommet lenger på denne siden jeg kom hjem! 
Mamsen sitt sjalskjerf har holdt meg geskjeftiget og litt kjøkkenklutproduksjon måtte til! 
Men snart, ganske snart! Bare jeg får ferdig mitt eget sjalskjerf… Eller, de kan jo strikkes parallellt! 
Jeg har et fryktelig ‘parallellt strikkeunivers’!, men – det funker faktisk! 😀

Mitt søskenbarn Malin fylte 20 år i slutten av mars, og hadde samlet sammen til stort selskap på selveste påskeaften. 
Da vanket det endel hjemmestrikk på ho!
Mariuspannebånd og leggvarmere fra min mamma, og selvsagt hekla OL-lue og hvite tova votter fra meg! Jeg glemte faktisk helt å ta bilde av tingene før de hadde blitt overlevert, men til min gledelige overraskelse så jeg at det hadde min mamma tenkt på da jeg bladde igjennom minnebrikken! 😉
Jeg hadde med hele Victorias Strikkerier på bursdagstur i Rakkestad! 
Og solgte unna noen kjøkkenkluter, og fikk inn litt bestillinger på diverse OL varer, samt et par raggsokker! Jeg har fått streng beskjed fra min onkel Morten om at de måtte være så ‘stygge’ at min tante Tone-Lise ikke ville få lyst til å bruke de. Ho stjeler nemlig alle klærne hans. 
Huffda, det vil vi jo ikke ha noe av! 😉

Det ble en dag på hytta også. Minken storkoste seg. Løp rundt på fjellene og tok seg nesten en tur ut i vannet. Men bare nesten! 😉 Blandingshunden, Aron, til en av mine onkler var også der.

Vel hjemme igjen her i Snertingdal, var jeg flink jente og festet tråder på 6 kjøkkenkluter jeg hadde liggende! 
Hvorfor utsetter man egentlig alltid trådfesting?? 
Alle disse klutene er lagt ut i min Epla-butikk
Ble nødt til å fylle på litt, hele butikken så jo nærmest skrapa ut etter mitt lille ‘påskesalg’.
Da ble det enda en gang et stort oppsummeringsinnlegg! 
Bare må bli flinkere på jevnere oppdateringer! 
Men som sagt, det er ikke alltid kroppen orker og dagene flyr.
Da gjenstår det bare å ønske dere en riktig god strikkeuke! 🙂 
Flere av dere strikkeleserene mine som har fibromyalgi? 

2 thoughts on “Strikke-titt-tei

  1. Ellen Kristin

    Wow, for en reser du er med pinnene! Så mye fint du har laget 🙂 Kjedelig med skappel genseren som ikke ble som du hadde tenkt, men tror ikke du er lenge på å strikke en ny 😉