Stor oppsummering siden sist

Ikke helt bra dette, å hope det opp slik med ferdige prosjekter, garn og annet jeg skulle ha blogget om. Tiden har rent flydd i fra meg, blogg har vært blogg og jeg har strikket og ferdigstilt flere prosjekter!
Så dere får bare beklage hvis dette innlegget blir for ‘fullstappet’!

Først ut! En liten ‘se-så-kule-strikkeplaggene-jeg-strikker-er-i-bruk-på-andre’! 😉
Vi hadde besøk av min tante og søskenbarn for noen uker siden.
Malin, mitt søskenbarn, fikk denne vaffelluen av meg til bursdagen sin i fjor.

Ingen tvil om Malin kler denne skogsgrønne luen godt! 🙂
Jeg har strikket ferdig noen prosjekter siden sist:

Dette ‘Sparta’- inspirerte (ishockeylag) settet bestående av votter og lue, strikket jeg på bestilling til min tante Tone-Lise. Det er strikket i Drops Karisma, og ble supermykt etter vask! 
Når vi først er inne på dette med vask av strikkeplagg! Her ser du votter i Karisma før og etter vask! Den lyseblå er ferdig vaska, mens den kongeblå ikke har vært i maskina enda. Alle masker faller liksom bare på plass etter vasking – bare se på vrangborden! Så jevn og fin! 🙂
For ikke å glemme at Karisma-garnet blir overraskende mykt etter en vask! 🙂

Et rosa pannebånd – dette er en bursdagsgave, som jeg kan hinte om her fordi vedkommende ikke kan lese! 😉 , strikket i Drops Big Merino.

En overraskelses-Mariuslue, strikket i Du Store Alpakka Sterk – som er et utrolig mykt og godt garn! 
Dessverre ble denne luen i trangeste laget for lillesøster, men hun sa hun skulle spare den til sin egen baby! (jenta er enda bare 6 år! 😉 ), så en ny, helt lik kommer snart på pinnene! 

Helnorske, kortreiste tova votter, strikket i Sandnes Fritidsgarn! Ypperlig tovegarn! 
Disse har jeg foreløpig lagt ut for salg i Epla-butikken, for å se om jeg får noen napp på tova votter, men det spørs nok om ikke disse blir tiltenkt et ‘bedre formål’! 😉 

Min lillesøster er en nydelig, liten jente som er fryktelig smart, tenkende og veslevoksen. 
Da jeg var nede i Sarpsborg som jeg fortalte i sist innlegg, visste jeg mamma min eplabutikk igjen, noe lillesøster også fikk med seg. Da fant hun fram det lille skrinet sitt hvor ho har samlet opp en haug med kronestykker, ti-kroner og tjue-kroner. 
Jo, ho ville kjøpe Torpeluen jeg hadde ute for salg der. Joda, ho kunne få lov til det. Og jeg hadde sett for meg en symbolsk 5-krone fra denne lille jenta. 
Men nei, ho bladde opp hele 60,-, en stor sum for ei lita jente. 
Jeg sa at den kostet ikke så mye, men jo – de pengene skulle jeg ha!
Da ble det til at vi inngikk en avtale om at ho kunne få bestille seg noen flere plagg, siden ho gav meg så mye! 😉
Dette resulterte i at det ble og blir både:
– Torpelue
– Rosa vaffelpannebånd (på bildet over her!)
– Mørkerosa strikket OL lue, med brun kant nederst
– OL pulsvarmere som matcher OL luen
– Ny Mariuslue som ikke er for liten
En diger bestilling med andre ord! 😉 
Så nå må jeg strikke til krampa tar meg. Pannebåndet ble sendt i dag, Torpelua har ho alt mottatt i posten – og ho ble strålende fornøyd!
Mariusluen skal jeg få lagt opp til nå i kveld og planlegger å gjøre ferdig mønsteret på den i morgen. 
Det er fryktelig søtt og fryktelig gøy med ei lillesøster som elsker strikkeplagg!
Det kan nok ha noe å gjøre med at ho ikke opplever at plaggene klør – bruker de mykeste og godeste kvalitetene. 
Jeg er jo en kløfreak selv, så garn som klør er uaktuelt. 😛
Og jaggu lærer ikke jenta litt økonomi i samme slengen. 😉

Vel nede i Sarpsborg ble symaskina dratt frem den ene kvelden – og jeg både tredde og sydde i løpet av noen minutter! Har strengt tatt ikke rørt en symaskin siden barneskolen, så tydelig at den lærdommen sitter!
Forhåpentligvis skal det ikke bli noen sak å sy i sammen Litago-genseren!
Apropo – det får meg til å huske på at den også må rykke litt lenger fram i køen enn den ligger nå!

Et av høydepunktene i Sarpsborg er kveldene hvor jeg skyver sofaene inntil hverandre – da kan Minken ligge ved siden av meg hele natta. Som dere ser – jo tettere, jo bedre! 😉

Her sitter min bror, Victor, Minken og jeg i sofaen hos vår mormor!
Som dere ser har min mamma et lager med strikkede kjøkkenkluter i kjøkkenskapet. 
Faktisk har ho nå bare slike, ingen kjøpekluter å finne noe sted! 
Som jeg har sagt før, ho er den store ‘kluttesteren’ og gir klutene mine ‘klutgaranti’! 😉
Noen av dere husker kanskje at garnlageret mitt begynte å gå tomt over nyttår. 
Det kunne vi jo ikke ha noe av, så noen bestillinger ble foretatt…..host!

Har fått sansen for Knit Pro sine Cubics, firkantpinner! De er faktisk veldig gode å strikke med! 
Litt koster de jo, så har hittil kun en 5 mm, 80 cm til teppet jeg strikker til meg selv, samt en 60 cm rundpinne 3,5 mm og settpinner i 3,5 mm. Det får holde inntil videre!, men nå kan jeg strikke et lass av med votter og luer! 

Siste ladning med garn – nå kan OL sitteunderlag strikkes!! 
Bestillinger kan gjøres i min Epla butikk som dere kan klikke dere inn på øverst til høyre på siden her.

OL sitteunderlag, pepsi og en kunstig blomst!

Minken vil veldig gjerne hjelpe den hekle-uerfarne mamsen sin!

Mitt første forsøk på hekla OL lue, endte opp som en liten lue til Minken! 

Sitteunderlagene er strikket på samme måte som i denne sitteunderlag oppskriften jeg alltid bruker. 
Helt til slutt hekler jeg en enkel kant rundt!
Dette ble et vilt langt innlegg her, men håper de fleste av dere hang med! 🙂
Da har jeg i det minste kommet ajour med alt nytt jeg skulle ha oppdatert dere på, men som tiden ikke har strukket (strikket? 😉 ) til enda. 
Vil avslutte med å ønske dere alle en riktig god strikkeuke! 🙂

(for de av dere som vil se hva jeg ellers driver med og kanskje gjøre noen kleskupp eller andre kupp, kan dere gjerne stikke innom ‘Vicsus’