Raggsokkoppskrift for dummies…

…sånne som meg! 😉

I 2010 var første gang jeg strikket noe som helst annet enn skjerf ( ja, jeg strikket masse lange, store, varme skjerf!, de må jeg prøve å finne bilder av og lage et eget ‘vise-frem-skjerf-innlegg’ på bloggen her! ).
Da skulle jeg prøve meg på sokker!
Lette rundt på nettet, og kom over en super forklaring på sokkestrikk hos Petunia!
Det er den jeg alltid har brukt som basis når jeg senere har strikket sokker.

OPPSKRIFT PÅ ‘RENE RAGGSOKKER’ 😉

Legg opp 48 m på pinne 4.
Strikk ribbestrikk til ønsket lengde på skaftet.
Jeg liker gjerne litt lengde på de, så de blir fort minst 21 cm lange.

Strikk deretter 2 pinner sammen, dvs 24 m på en pinne, glattstrikk.
(Viktig å alltid avslutte med rettmaske på siste maske, selv på vrangsiden!, dette for å lage maskene du senere skal plukke opp)
Dette skal bli hælen.
Strikk til den måler 6 cm.

Når den gjør det, strikk 15 m på rettsiden, maske 16 og 17 strikkes sammen.
Snu arbeidet, strikk 7 m, maske 8 og 9 strikkes sammen.
Snu arbeidet og strikk sammen maskene som møtes der det er ‘glippe’ fra forrige sammenstrikking.
Dette gjentar du ved å strikke og snu til det ikke er flere masker igjen som du kan strikke sammen.
Da har du 8 masker på pinnen.

Nå skal maskene på siden av det 6 cm lange hælstykket du strikket plukkes opp.
Plukk opp 8 m på hver side.

De 8 maskene du satt igjen med i stad etter ‘hælfelling’ skal nå fordeles.
4 av de strikker du inn på pinnen du plukket opp de 8 sidemaskene med, mens de 4 andre settes på den andre pinnen du har plukket opp maskene på den andre siden med.
Nå er det bare å strikke i vei!
Jeg foretrekker ribbestrikk på oversiden av sokken, men dette er helt opp til deg!
Og sokkestrikk kan varieres i det uendelige! 😉

Når arbeidet når midten av storetåa di er det klart for felling!
Begynn i en av sidene på sokken. Venstre eller høyresiden.
Strikk en maske, ta neste løst av, strikk en maske, og dra deretter masken du tok løst av over denne.
Strikk ut pinnen.
På neste pinne strikker du i vei til du kommer til de to siste maskene. De strikkes sammen!
Dette gjentar du så annenhver gang!
Når du sitter igjen med 8 masker, drar du tråden igjennom, fester og syr sammen.

Vips, så har du en sokk som passer en damefot! 🙂

( Jeg ser nå når jeg leser igjennom Petunias oppskrift jeg linket til, at jeg har visst gjort noen ‘forenklinger’ siden jeg begynte å strikke den i 2010, uten at jeg har vært klar over det selv )

Disse dumpet nedi svigermors støvler en kald januardag! 😉

BLIR SPENNENDE Å SE HVA SLAGS SOKKER JEG SKAL BRYNE MEG PÅ I 2013! 
HVA ER DIN FAVORITTSOKK-OPPSKRIFT??

One thought on “Raggsokkoppskrift for dummies…

  1. Martine

    Dette var faktisk skikkelig forståelig! For første gang tror jeg faktisk jeg skal klare å strikke en hæl 😛 Jeg har bare strikket to par raggsokker i mitt liv, og på begge har mamma strikket hælen for meg… Men nå skal jeg jammen prøve meg på din oppskrift :)) Hvis du vil se noen kule sokker, anbefaler jeg boken Fabelaktige føtter og koselig tær 🙂 Mye søtt der 😀