Her strikker jeg!

Det går en ren farsott over hele landet for å vise hvor man sitter og strikker, etter at Monstermønster oppfordret oss til å gjøre nettopp det! Vise fram ‘strikkeplassen’ vår! 
Gjengangeren virker å være å ha mest mulig strikkeduppeditter innen kortest mulig rekkevidde. 
Dette gjelder meg også – armene mine begrenser seg til å være rundt 70 cm. Og når baken først er plantet i sofaen med strikketøyet da er det veldig greit å slippe å reise seg opp igjen fordi man glemte en vesentlig ‘strikkeduppeditt’.
Strikkestova – det er hovedsaklig her alt skjer, i hvertfall på hjemmefronten.
Her i sofahjørnet sitter jeg godt med ryggen mot to puter. 
Allerede her vises det godt hva jeg har innen rekkevidde: pågående prosjekter på sofaryggen (!) og et målebånd ligger tett ved meg. På hjørnet av bordet skimtes en rekke andre ‘viktigheter’.

Ipad, saks og målebånd – noe av det viktige man trenger i en ‘strikkehverdag’.
Ipaden er kjekk dersom man som meg er liitt senil med tanke på hvordan man feller av votter osv, da kan man raskt slå opp og ta en titt på hvordan det nå var igjen. 
Å strikke uten målebånd er som å ‘drite uten rævhull’!
Saks er alltid kjekt å ha, selvom jeg tidligere var en mester i å rive av garnet med hendene. Det gjør for vondt til at det er verdt det nå etter at jeg har gått over til mer kostbart garn de senere årene, som tydeligvis også er mye sterkere. 

10 km langrenn på damene i dag!
På bordet ved siden av meg ligger en rekke andre saker.
Mobil – hvis noen trenger meg (mamsen som sender meldinger, kanskje strikkerelaterte 😉 ), sjekke statusen på facebook eller oppdatere mine facebookvenner på mine siste st(r)ikk! 
X antall settpinner – disse måå jeg ha lett tilgjengelige, kjekt når man strikker flere pulsvarmerpar samtidig ( 2 stk samtidig! Har alltid pinner nok til 2 stk liggende framme).
1 liten rundpinne – for å starte på luer som blir for stramme for en 60 cm’er når man nettopp har lagt opp masker.
Nål – til trådfesting!
Liten notatblokk (og kulepenn!, som jeg forøvrig ser jeg må ha tatt med meg inn på kjøkkenet – det er krise!) – for å notere det som evt må noteres underveis, dersom man gjør endringer på oppskrifter eller kommer på glimrende idéer!
Mac (generelt data) – når man har strikket i x antall år i x antall timer er det ingen sak å se på noe samtidig som man strikker. Da begynner det faktisk å bli et ‘must-have’! 
I mitt tilfelle har jeg en ‘datanerd-samboer’ som har digre skjermer rundt om i hele huset, hvorav en har blitt satt fram til meg for å lette redigering av bilder. Man blir etterhvert fryktelig avhengig av stor skjerm når man først begynner å bruke det!
Kodebrikke – hvis man føler et sterkt behov for påfyll av garn i skapene.

Av en eller annen grunn havner settpinnene på merkelige plasser. 
Mannen har det med å skulle klø seg på ryggen (!!) med pinnene mine. 
Og jeg friker helt ut av tanken på døde hudceller og det som følger med på MINE strikkepinner! – og samler inn de jeg har sett han har stjålet for å gi de et bad, slik at de blir ‘gode som nye’. Er jeg sær? 😛
(Mannen lider også forøvrig av ‘fly-tallerken-fly-syndromet’, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har presisert at ingen tallerkener flyr av seg selv inn på kjøkkenet….. Men det går ikke helt inn. Hvor mange prosent av norges menn lider av dette skjulte syndromet tro? )

I fotenden av kroken min hoper det seg ofte  ALLTID opp garn i poser! 
Jeg kommer over prosjekter jeg vil begynne på og finner fram garn til det slik at det er lett tilgjengelig den dagen jeg plutselig finner det for godt å begynne på det. 😉

Og slik går no’ dagan! 

7 thoughts on “Her strikker jeg!

  1. Martine

    Ja, de mennene er noen rare dyr 😉 Her er det visst helt vanlig å tro at skuffer og skapdører lukker seg igjen av seg selv 😉 Koselig strikkekrok du har!

    Reply
  2. Martine Engebakken

    Tror mannen min også lider av; Fly klær fly, fly sko fly, fly jakke som blir slengt i stua fly…og andre fly ting. Han er vel bortskjemt når han har ei kjerring som går hjemme, men når jeg nå skal ut i jobb lurer jeg på hvordan det blir seende ut her:P
    For jeg har to små som også roter og ikke liker å rydde….