En varmende oppskrift!

Jeg er kanskje ikke den beste når det gjelder avansert strikk osv, derfor trengte jeg noe enkelt for å strikke votter og pulsvarmere.
Med denne oppskriften kan man strikke både pulsvarmere og ‘snurpevotter’.

‘Snurpevottene’ mine.

Jeg begynte å strikke pulsvarmere i Jadegarn fra Sparkjøp, syns det var litt robust og godt, men det gikk ut av produksjonen.
Da fant jeg erstatningen – Hverdagsgarn fra Du Store Alpakka.
Jeg strikker pulsvarmerne i dobbel tråd derfra.

PULSVARMERE / ‘SNURPEVOTTER’ 

Legg opp 40 masker.

Strikk ribbestrikk ( 2 rette / 2 vrange ) i ønsket lengde ( jeg bruker ca 10 cm ).
Strikk deretter 4 runder rett.

Strikk deretter en maske, øk 1 m, strikk 2 m, og øk med 1 m, strikk ut runden.
Strikk 3 runder.
Strikk en maske, øk 1 m, strikk 4 m og øk med 1 m, strikk ut runden.
Strikk 3 runder.
Strikk en maske, øk 1 m, strikk 6 m og øk med 1 m, strikk ut runden.
Strikk 3 runder.
Strikk en maske, øk 1 m, strikk 8 m og øk med 1 m, strikk ut runden.
Strikk 3 runder.

Sett av 10 m til tommel, øk med 4 masker, og strikk ut runden.
Strikk en runde, og strikk deretter 2 masker sammen rett over tommelen.
Strikk 4 runder.
Strikk enda en runde og strikk 2 masker sammen rett over tommelen.

Strikk deretter videre til du når området der fingrene begynner.
Derfra og videre strikkes vrangbord.
Pulsvarmere; strikk vrangbord til ca fingertuppene er dekket.
‘Snurpevotter’; strikk til litt over fingertuppene, tre tråden gjennom maskene og snurp sammen, sy og fest tråden inne i votten.

Tommelen vil vi selvsagt fullføre 😉
Vi vil ha 4 masker på hver tommelpinne.
Begynn med å sette de maskene du har holdt av på pinnene, for deretter å plukke opp de resterende fra rundt tommeldistriktet.
Strikk til ønsket tommellengde.
På ‘snurpevottene’ har jeg ribbestrikket tommelen.

Velg selv etter hvor ‘frøsen’ du er, om du vil ha den øvre vrangborden brettet eller ‘heldekkende’ over fingrene dine. 🙂

2 thoughts on “En varmende oppskrift!

  1. Ingunn

    Pulsvarmerne og snurpevottene ser gode og varme ut, og det er det viktigste. Koselig at du får bestillinger. Såkalt avansert strikk kommer etterhvert. Selv erfarne strikkere lærer stadig noe nytt.

    Lykke til videre!

    Klem fra Ingunn